Żyjemy w dynamicznych czasach, oferujących coraz większe możliwości wyboru. Dlatego zdolność do szybkiego wprowadzania innowacyjnych produktów i usług stanowi o przewadze konkurencyjnej firmy. To wszystko sprzyja pozyskiwaniu nowych konsumentów i klientów, a także utrzymaniu lojalności wobec marki. Różne są drogi do powstawania innowacji, ale jedno jest pewne – zawsze na którymś etapie potrzebne będą fundusze. Jeśli nie już na etapie opracowania innowacji, to na pewno na etapie wdrożenia.
Innowacyjne rozwiązania mogą wdrażać zarówno małe firmy, jak i duże korporacje. Firmy różnią się doświadczeniem, potencjałem kadrowym, czy też zapleczem do opracowywania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Warto więc sprawdzić możliwości pozyskania zewnętrznego finansowania. Działania muszą jednak wynikać ze strategii biznesowej, czyli odpowiadać rzeczywistym potrzebom i analizie rynku. Tylko wtedy staranie się o dofinansowanie ma sens.
Fundusze na innowacje dostępne są zarówno na poziomie regionalnym, jak i krajowym. Środki wspierają cały proces powstawania innowacji, od etapu opracowania rozwiązania po wdrożenie. Pomagają w nawiązaniu współpracy z sektorem naukowym, a także tworzeniu i rozwoju niezbędnego zaplecza badawczego, np. laboratoriów i centrów badawczo-rozwojowych. Fundusze dystrybuowane są przez wiele instytucji, np. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE, Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Instrumentów Finansowych UE. Za inwestycje unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego odpowiada natomiast Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych.
O tym, jakie są możliwości zwiększania innowacyjności firm, porozmawiamy podczas debaty „Finansowanie innowacji” już 26 października w godzinach 12.00-13.00. W debacie wezmą udział: Zygmunt Krasiński Dyrektor KPK Programów Badawczych UE, Arkadiusz Lewicki Dyrektor KPK ds. Instrumentów Finansowych Programów UE, Marek Palka Koordynator ds. transportu i inżynierii mechanicznej Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Bartosz Sokoliński Dyrektor Biura Rozwoju i Innowacji Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych. Uczestnicy wydarzenia poznają też przykład włączenia funduszy unijnych w realizację strategii biznesowej producenta kominków i akcesoriów kominkowych firmy Kratki.pl. Dowiedz się więcej.
fot. Pixabay.com