Jak dzięki nowoczesnym technologiom odpowiadać na potrzeby samorządów, mieszkańców i przedsiębiorców? Jak usługi mogą wspierać rozwój inteligentnych miast? O tym podczas 7. Forum Rozwoju Mazowsza rozmawiał Kazimierz Anhalt z Gateopen Innovation Consulting z Anną Katarzyną Nietykszą Członkiem Zarządu Eurocloud Europe, Tomaszem Stępińskim-Ustasiakiem z Orange Polska i dr Tomaszem Kulisiewiczem Zastępcą Dyrektora Ośrodka Studiów nad Cyfrowym Państwem.
Technologie ułatwiają życie mieszkańców, przedsiębiorców, czy turystów. Są to na przykład usługi w chmurze, polegające na udostępnianiu danych publicznych do szerszego grona odbiorców. Dzięki temu możliwe jest korzystanie z mobilnych aplikacji kulturalnych czy aplikacji pozwalających na ominięcie korków miejskich. Inteligentne usługi mogą dotyczyć również wielu innych obszarów – monitorowania jakości powietrza, zarządzania oświetleniem czy gospodarki odpadami.
Nie sztuką jest stworzenie rozwiązania technologicznego, ważne jest natomiast dopasowanie go do potrzeb miasta i jego mieszkańców. Nie każde rozwiązanie sprawdzi się wszędzie, na co zwrócił uwagę dr Tomasz Kulisiewicz z Ośrodka Studiów nad Cyfrowym Państwem. Dla małego miasta inteligentny system transportowy może być zdecydowanie mniej potrzebny, niż inwestycja w drogi. Jest natomiast rozwiązanie potrzebne w każdej aglomeracji – platformy kontaktu z mieszkańcami wykorzystywane m.in. do konsultacji społecznych w ramach budżetów obywatelskich. Co istotne, w ramach platform kontaktu powinny być integrowane wszystkie usługi dla mieszkańców, aby ułatwić i przyśpieszyć dostęp do niezbędnych informacji, co podkreśliła Anna Katarzyna Nietyksza z Eurocloud Europe.
Samorządy myśląc o wdrożeniu usług na rzecz smart city muszą pamiętać, że nie jest to jedynie kwestia zbudowania odpowiedniego rozwiązania technologicznego. Tomasz Stępiński-Ustasiak z firmy Orange Polska wskazał na konieczność zmiany procesów i dobrego zrozumienia roli, jaką system ma spełniać. W końcu wskaźnikiem sukcesu naszych działań jest zadowolenie mieszkańców ze sprawnego załatwienia istotnych dla nich spraw. W tym kontekście istotne jest również odpowiednie przygotowanie samorządów, np. w zakresie tego jakie dane można udostępniać, w jaki sposób robić to efektywnie i bezpiecznie. Z drugiej strony, ważne jest budowanie świadomości mieszkańców i dbałość o dwustronną komunikację, co zwiększa współodpowiedzialność za zmiany w miastach.
E-usługi to obszar, w który zainwestujemy ponad 640 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Mieszkańcy szybciej i wygodniej załatwią sprawy urzędowe, uzyskają dostęp do zdalnej rejestracji na wizyty lekarskie, recept czy podglądu historii choroby. E-usługi na Mazowszu to również na przykład kursy e-learningowe na uczelniach wyższych i interaktywna informacja kulturalna. Od 30 listopada 2016 r. do 2 lutego 2017 r. zaplanowany jest kolejny konkurs poświęcony informatyzacji służby zdrowia. Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.funduszedlamazowsza.eu.