Przejdź do menu
Logotypy od lewej do prawej: Fundusze Eropejskie Program Regionalny, Rzeczpospolita Polska, Mazowsze serce Polski, Unia Europejska Europejskie Fundusze Sktrukturalne i Inwestycyjne
Włącz podkreślenie linków Wyłącz podkreślenie linków
test
Logotypy od lewej do prawej: Fundusze Eropejskie Program Regionalny, Rzeczpospolita Polska, Mazowsze serce Polski, Unia Europejska Europejskie Fundusze Sktrukturalne i Inwestycyjne
Instagram "Fundusze UE dla Mazowsza Facebook "Fundusze Europejskie dla Mazowsza" YouTube "Fundusze Europejskie dla Mazowsza" Twitter "Fundusze Europejskie dla Mazowsza" Linkedin "MJWPU"

Aktualności

Płock miastem nowoczesności wygody 2016/11/15

Wygoda, spokojne życie, nowoczesność i poczucie bezpieczeństwa to cztery najlepsze cechy miasta, o którym można powiedzieć, że jest smart. Płock dynamicznie zmierza do celu, jakim jest bycie Smart-City. Najbardziej wyróżniają go sekundniki. W całej Polsce działa 760 tych urządzeń. Tymczasem w samym Płocku opracuje już 200 sekundników – co czwarte urządzenie z tych zainstalowanych w kraju. Są na prawie wszystkich skrzyżowaniach w całym mieście i kierowcom, a także pieszym podają informację o czasie, w jakim nastąpi zmiana sygnału świetlnego. Nie ma ich tylko na kilku skrzyżowaniach, na których funkcjonuje sygnalizacja indukcyjna. Mają olbrzymią zaletę: podając informację o czasie do zmiany sygnału, uspakajają ruch drogowy i pieszy. Pozwalają też sprawniej ruszyć i opuścić skrzyżowanie.

Niepewny i interesujący los czeka sekundniki na trzech głównych węzłach komunikacyjnych ul. Wyszogrodzkiej – na odcinku, na którym ulica ta przecina trasę, prowadzącą na most Solidarności. Miasto Płock zaczęło prace nad uruchomieniem w tych trzech miejscach – w ramach prac badawczo-rozwojowych – Inteligentnego Systemu Sterowania Ruchem. ITS samodzielnie będzie badał ruch na tych węzłach komunikacyjnych i decydował o uruchomieniu pierwszeństwa przejazdu dla wybranego kierunku, aby uczynić go maksymalnie płynnym. To eksperyment, który w przypadku powodzenia, pozwoli zainstalować takie automatyczne sterowanie ruchem drogowym na całej głównej arterii miasta.

Na skrzyżowaniach z ITS również funkcjonują sekundniki. Są przygotowane – co jest przypadkiem wyjątkowym – do pracy z sygnalizacją zmiennoczasową. Funkcjonowanie takiego sekundnika polega na tym, że dopóki ITS nie podejmie decyzji o uruchomieniu przejazdu w danym kierunku – urządzenie pozostaje w fazie czuwania. Kiedy decyzję o zmianie sygnału komputer podejmie – sekundnik zaczyna wyświetlać odpowiednią liczbę i odliczać w dół do chwili zmiany światła.

Los tych urządzeń pozostaje jednak niepewny w świetle projektu rozporządzenia, regulującego zasady używania tych urządzeń, które powstaje w resorcie Infrastruktury i Budownictwa. Zakłada on używanie sekundników tylko na skrzyżowaniach, na których ruchem steruje sygnalizacja stało czasowa.

Element Smart City to również system dynamicznej informacji pasażerskiej, instalowany na ponad 20 przystankach autobusowych Komunikacji Miejskiej w najważniejszych fragmentach miasta (plany zakładają zwiększenie tej liczby o kolejne 10), który podaje rzeczywisty czas przyjazdu autobusu.

Wiaty przystankowe – dodatkowo – są podświetlone, monitorowane i posiadają przycisk alarmowy, pozwalający skontaktować się z Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta i wezwać pomoc.

Wszystkie pojazdy Komunikacji Miejskiej w Płocku wyposażone są w monitoring oraz biletomaty, w których nie tylko można kupić bilet, ale także np. doładować kartę. Bilet można nabyć też przy pomocy aplikacji mobilnej.

Płocczanie mogą też korzystać z aplikacji MyBus – po jej zainstalowaniu na telefonie możemy sprawdzić, gdzie w danej chwili znajduje się autobus KM. Aplikacje mobilne służą w Płocku również do wniesienia opłaty za parkowanie w centrum na terenie Strefy Płatnego Parkowania. Wyjściem naprzeciw potrzeb turystów jest Personal Audio Guide – aplikacja na urządzenia mobilne, która jest indywidualnym przewodnikiem. A także aplikacja MiastO!Żyje – informator o imprezach i wydarzeniach kulturalnych.

Realizacja pierwszej umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym pozwoli w najbliższych dniach w 24 budynkach użyteczności publicznej (przedszkola, szkoły, pływalnie i ratusz) uruchomić system zdalnego sterowania oświetleniem i ogrzewaniem w celu optymalnego wykorzystania tej energii. Płock przygotowuje się także m.in. do wymiany całego oświetlenia ulicznego i także w tym przypadku automatycznego zoptymalizowania zużycia energii. Idea jest prosta: jeśli po zmierzchu czujniki ruchu „wykryją” brak ruchu pieszych oraz pojazdów na ulicy – przygaszą latarnie.

Życie niesie ze sobą wiele niespodzianek i bywa, że najnowsze technologie przegrywają z naturą. Płockie molo na Wiśle – jeden z dwóch takich obiektów na świecie – regularnie pada ofiarą ptasich zanieczyszczeń. Żadna technologia nie była w stanie pomóc. Trzeba było zatrudnić …sokolnika.

 

Spotkajmy się już 16-17  listopada podczas 7. Forum Rozwoju Mazowsza na Stadionie Legii w Warszawie. Udział jest bezpłatny. Zapraszamy do rejestracji!

plock

Print Form