Przejdź do menu
Logotypy od lewej do prawej: Fundusze Eropejskie Program Regionalny, Rzeczpospolita Polska, Mazowsze serce Polski, Unia Europejska Europejskie Fundusze Sktrukturalne i Inwestycyjne
Włącz podkreślenie linków Wyłącz podkreślenie linków
test
Logotypy od lewej do prawej: Fundusze Eropejskie Program Regionalny, Rzeczpospolita Polska, Mazowsze serce Polski, Unia Europejska Europejskie Fundusze Sktrukturalne i Inwestycyjne
Instagram "Fundusze UE dla Mazowsza Facebook "Fundusze Europejskie dla Mazowsza" YouTube "Fundusze Europejskie dla Mazowsza" Twitter "Fundusze Europejskie dla Mazowsza" Linkedin "MJWPU"

Aktualności

Dobry klimat dla biznesu, czyli o wspieraniu innowacyjności i przedsiębiorczości w regionie 2018/11/27

Dużo osób jest przedsiębiorczych w pracy, ale nie są w stanie być przedsiębiorcami. Jak w Polsce jest postrzegana przedsiębiorczość? Czy jest kojarzona z czymś pozytywnym czy negatywnym? I czy w Polsce jest dobry klimat dla biznesu?

O tym co oznacza przedsiębiorca i przedsiębiorczość oraz jak tworzyć dobry klimat dla biznesu rozmawiali Magdalena Jabłońska – Dyrektor Zarządzająca Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej, Łukasz Hadyś – Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy Kross SA, Jacek Aleksandrowicz – Prezes Polski Przedsiębiorczej oraz Mariusz Frankowski – Dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych. Rozmowę prowadziła dr Małgorzata Bonikowska – Prezes, Wydawca Magazynu ThinkTank.

Przedsiębiorczość a wizerunek przedsiębiorcy

W naszym kraju panuje kilka przekonań odnoszących się do przedsiębiorcy, na przykład takie, że musisz zostać przedsiębiorcą, jeśli chcesz być bogaty. Przedsiębiorczość z kolei kojarzy się z byciem aktywnym, sprytnym. Dr Małgorzata Bonikowska przypomniała, że najbardziej lubianym zawodem w Polsce jest strażak, najmniej – polityk. Przedsiębiorca znajduje się gdzieś pośrodku rankingu. A zatem kojarzy się go z pozytywnymi, ale i negatywnymi sformułowaniami. Są to między innymi zaradność, pieniądze, aktywność, pracowitość, kreatywność, ale i nieuczciwość .

O aktualnym wizerunku przedsiębiorcy w Polsce mówiła natomiast Magdalena Jabłońska – Jest to mężczyzna w wieku 35+, posiadający wykształcenie naukowe, mający ambicję zbudowania stabilnej firmy – tyle że, jak dodała firmyCiekawostką jest, że jeśli zdarza się młody człowiek, dwudziestoparolatek, zazwyczaj poniżej 25 roku życia, to z rozmów wynika, że zwyczajnie urodził się przedsiębiorcą. Tak naprawdę zaczął budować firmę już w gimnazjum, więc ma za sobą co najmniej 10 lat doświadczeń. Wbrew obiegowej opinii, w Polsce i na świecie wiele udanych startupów zostaje założonych przez młodych ludzi, nie po studiach.

Co można zrobić, by budować w Polsce dobry klimat do powstawania biznesów?

W erze popularności i dynamizmu startupów ważnym pytaniem jest, jak w ogóle wygląda tradycyjny biznes i jak go rozwijać? Jakie są możliwości, ograniczenia, aktualne uwarunkowania i trendy?

Jak mówił Łukasz Hadyś, podając przykład z własnego podwórka – Tempo w branży rowerowej jest podobne jak w wypadku branży samochodowej. Dziś to pracownik zadaje pytanie: czy będę mógł realizować swoją pasję? Swoją opinię na temat trendów wyraziła też dr Małgorzata Bonikowska – Zmienia się stosunek do pracowania. Ludzie nie chcą się nudzić, ani pracować dla pieniędzy. Próbują łączyć coś, co ich ciekawi i to, co przynosi zysk. I jak dodała – Niekoniecznie potrzebne jest zakładanie własnego biznesu, aby czuć się spełnionym.

Jak w tym kontekście wygląda wspieranie powstawania i rozwoju biznesów, czy też raczej wspieranie innowacyjności i przedsiębiorczości? Na jakich powinno się odbywać płaszczyznach i kto może mieć na to wpływ?  Według Jacka Aleksandrowicza – Najczystszą forma przedsiębiorczości jest własna firma czy startup. Dlatego, jak dodała Magdalena Jabłońska bardzo istotna jest edukacja, czyli nauka przedsiębiorczości w jak najmłodszym wieku. Problemem jest jednak brak wyspecjalizowanej kadry uczącej przedsiębiorczości. Młodzi ludzie mogą dowiedzieć się jak zbudowana jest firma, ale nie mają pojęcia o tym, co oznacza przedsiębiorczość.

Magdalena Jabłońska mówiła też o istotnym wpływie współpracy różnych podmiotów, bo jak stwierdziła – W przedsiębiorczości sukces ma wielu ojców. Startupy pomagają firmom wieloletnim, które często mają zbyt ugruntowane struktury i ciężko im się zmieniać. Jak oceniła – Część dużych firm nie przetrwa XXI wieku, ponieważ nie dostosuje się do tempa zmian.

Była też mowa o pracy urzędów i o utrudnieniach związanych z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Zdaniem Mariusza Frankowskiego rozwiązaniem mogłaby być indywidualna praca nad każdym z projektów, oparta na wzajemnej szczerości, ale w ludziach wciąż jeszcze pokutuje mentalność ukrywania informacji przed urzędami. Co jego zdaniem mogłoby być zachętą? Powinniśmy więcej mówić o udanych przedsięwzięciach – powiedział, ale jak dodał, by realizować projekty trzeba też mieć pasję.

Zapraszamy do wysłuchania debaty:

 

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji:

  • Prezentacja projektu „Surferzy wiedzy. Program akceleracyjny dla przedsiębiorców”
    Akcelerator Digital Knowledge – Dagmara Strzębicka Investment Manager EdTechHub Ventures Digital Knowledge Lab

  • Prezentacja oferty preferencyjnego finansowania dla przedsiębiorców w programach ramowych UE
    Michał Gorzelak, Koordynator Obszaru Instrumentów Dłużnych w Krajowym Punkcie Kontaktowym ds. Instrumentów Finansowych

Kolejne relacje i materiały już wkrótce.
Zapraszamy do śledzenia strony oraz oraz profilu w mediach społecznościowych.

O Forum Rozwoju Mazowsza

Forum Rozwoju Mazowsza stanowi miejsce debat o najważniejszych wyzwaniach, jakie stoją przed regionem w kontekście zwiększania jego konkurencyjności w kraju i Europie. Formuła wydarzenia to unikalna okazja do dialogu pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu podziału i wdrażania funduszy unijnych. Dziewiąta edycja wydarzenia odbyła się w dniach 17-18 października 2018 r. na Stadionie Legii w Warszawie. W wydarzeniu organizowanym przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych uczestniczyło ponad 2,5 tys. osób na miejscu oraz w ramach transmisji na żywo. Forum współtworzyło ponad 90 prelegentów i przeszło 50 wystawców reprezentujących samorządy, biznes, sektor naukowy i pozarządowy. Były to dwa dni pełne wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji do realizacji projektów badawczo-rozwojowych czy biznesowych, a także do zaprezentowania innowacji w dziedzinach edukacji, medycyny czy transportu. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Komisji Europejskiej.

Więcej informacji o Forum dostępne jest na www.forumrozwojumazowsza.eu.

Print Form