„Jeżeli czegoś nie da się zrobić, potrzebny jest ktoś, kto o tym nie wie – przyjdzie i to zrobi.” Ten cytat zdaje się oddawać ideę współpracy pomiędzy dużymi korporacjami, a niewielkimi firmami na początku swojej biznesowej drogi. Współpracy, która dla obu stron niesie istotne korzyści, wiąże się jednak z wyzwaniami dopasowania dwóch dalekich od siebie światów. Korporacje to ogromny potencjał, potężne budżety, liczni specjaliści i eksperci – niestety spowici jeszcze większą ilością regulacji i procedur oraz długim łańcuchem decyzyjnym. Małe firmy, szczególnie startupy, są gotowe burzyć ten ład. Swoje pomysły zmieniają w działanie, mogąc pominąć pogłębione analizy zewnętrzne, badania fokusowe, przetargi i zgody zarządu. Mają możliwość zaprezentować rozwiązanie zanim korporacja podejmie decyzję o uruchomieniu projektu. Nie analizują reakcji giełdy na ich ewentualne porażki – mogą próbować, nie boją się popełniać błędów. Mieszanka startupowego chaosu i korporacyjnej dyscypliny może dać realne owoce w biznesie. Dla korporacji przeniesienie ryzyka na zewnątrz może stać się istotną zaletą oraz szansą na redukcję kosztów. Dla nowej firmy możliwość wsparcia znanej marki oraz pozyskanie klientów i kanału dystrybucji to kluczowy zasób dostępny na początku drogi.
Jednak nie zawsze łatwo jest burzyć schematy, co często utrudnia relacje na linii MSP – korporacja. Zmiana kursu korporacyjnego okrętu zawsze zajmuje czas, to z kolei jest zasób którego startupom nieustannie brakuje. W ich naturze jest oczekiwanie na szybki i spektakularny sukces. Przekonanie jednej strony do wprowadzania zmian może być równie trudne jak wytłumaczenie drugiej, że konieczne jest nieco chłodnej kalkulacji. Umiejętność znalezienia wspólnego języka jest pierwszym krokiem do wspólnych rezultatów.
Często ułatwieniem okazuje się trzecia strona pełniąca rolę łącznika. Dzięki finansowaniu UE rozwija się rynek akceleratorów dbających o jakość tej współpracy. Dzięki nim propozycje startupów przechodzą pierwsze etapy selekcji pod względem zbieżności z oczekiwaniami korporacji, powstają prototypy dowodzące jakości, tworzone są dokumenty niezbędne do zainicjowania partnerstwa. Staranna analiza potrzeb i obszarów do rozwoju połączona z dobrą rekrutacją pomysłodawców stanowi podstawę ich działania oraz klucz do efektywności.
Coraz więcej dużych przedsiębiorstw uruchamia własne Fundusze CVC w ramach których inwestuje w najciekawsze projekty. Dzięki takim inicjatywom, poza finansowaniem, pomysłodawcy mogą liczyć też na fachowe wsparcie inwestora branżowego. Wynika z tego ułatwiony dostęp do wiedzy eksperckiej, szansa na użycie potrzebnej do testów infrastruktury i potencjalne rynki zbytu. Z drugiej strony prawo pierwokupu i bezpośredni udział w biznesie nowej spółki zapewnia dużym graczom łatwość wprowadzenia innowacji do swojego portfolio czy procesów.
Większa otwartość na kooperację dużych przedsiębiorstw ze startupami cieszy i daje nadzieję zarówno na jeszcze szybsze zmiany w obszarze nowych technologii, jak również otwarcie nowych ścieżek finansowania badań i rozwoju. Dodatkowy – trudniej mierzalny – efekt to realizacja wyzwań rozwojowych z pasji, a nie na zlecenie. Dzięki współpracy efekty są szybciej dostępne dla końcowych odbiorców, a księgowi mogą cieszyć się rosnącymi słupkami. Oczywiście nie wszystko się udaje – to jednak droga, którą cechuje znacznie większa tolerancja na ryzyko, która jest kluczem do szybkiego rozwoju. Z pewnością pojawiające się efekty współpracy przekonają kolejne korporacje do otwarcia się na mniejsze firmy, zaś te drugie zachęcą do szukania partnerów z którymi mogą przyspieszyć swój sukces i zaistnieć na rynku.
Autor: Radek Krzywicki
Współpraca mikro, małych i średnich firm z korporacjami to temat debaty odbywającej się pierwszego dnia Forum, w której wezmą udział: Hubert Lewiński Kierownik Departamentu Rozwoju Startupów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Bartosz Sokoliński Dyrektor Biura Rozwoju i Innowacji Agencji Rozwoju Przemysłu, Marcin Żuk BM3 startup, Maciej Szota p.o. Dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju Biznesu PGNiG S.A., Sergiusz Sawin Wiceprezes The Heart oraz reprezentant Skanska S.A. Debatę poprowadzi Magdalena Jackowska-Rejman Partner Zarządzający techBrainers.
Debatę poprzedzi prezentacja „Współpraca startupów i korporacji. Jak się do tego zabrać?” Sergiusza Sawina Wiceprezesa The Heart.