Jak można się przygotować do tego, co będzie najważniejsze w mediach społecznościowych w przyszłym roku? Czy każda firma powinna być na Facebooku lub innych mediach społecznościowych? Jak zmieniał się stan wiedzy w sprawie marketingu i jakie są najważniejsze trendy?
O efektywnych działaniach komunikacyjnych w mediach społecznościowych podczas 9. Forum Rozwoju Mazowsza rozmawiali: Artur Jabłoński – Konsultant e-marketingu i szkoleniowiec, autor jednego z najpoczytniejszych polskich blogów o marketingu ArtutJablonski.com, Monika Czaplicka – Właścicielka agencji Wobuzz, autorka fanpage’a „Kryzysy w social mediach wybuchają w weekendy” i bloga Czaplicka.eu. Moderatorem rozmowy był Piotr Chmielewski – Ekspert w dziedzinie marketingu internetowego i social mediów, Właściciel agencji Social Media Now.
Już na wstępie debaty wszyscy zgodzili się, że nie każdy może i powinien być na Facebooku. Najważniejsze pytania przy podejmowaniu takiej decyzji to: czy wiem po co chcę tam być oraz czy mam pomysł na tę obecność. Pytań, które powinniśmy stawiać jest jednak więcej. Zdaniem Artura Jabłońskiego należy zastanowić się też, w jaki sposób być obecnym. Możemy na przykład postawić sobie cele wyłącznie komunikacyjne, ale możemy również potraktować to jako jeszcze jedno medium bannerowe.
Zdaniem Artura Jabłońskiego stan wiedzy dotyczący marketingu internetowego jest mocno zróżnicowany. Osoby znajdujące się w pobliżu środowiska marketingowego w naturalny sposób wiedzą więcej. Niestety nieustannie następuje wymiana kadrowa, co wpływa negatywnie na zasoby wiedzy posiadane przez dany podmiot. A w związku z brakiem konkretnych podręczników, jasno przedstawiających i przekazujących wiedzę z dziedziny marketingu internetowego, ludzie skupiają się na najbardziej podstawowych elementach marketingu. Często obszerne plany studiów są streszczane do zaledwie jednego spotkania czy szkolenia. Źródłem informacji staje się internet, a w szczególności blogi. Szuka się rozwiązań na konkretne problemy, zamiast podchodzić do sprawy strategicznie. Jak podsumowała Monika Czaplicka, w takich działaniach często zapomina się o podstawowych założeniach takich jak bycie miłym dla klienta.
W omawianiu aktualnych trendów Monika Czaplicka poruszyła temat botów, czyli automatycznych systemów reagowania, odpowiadania itd. Dogłębne statystyki, stories, przewaga filmu nad notatką to kolejne trendy w 2019 roku. Rozmawiano też o tym, jak będzie rozwijała się przestrzeń grup tematycznych oraz czy strony internetowe nadal będą potrzebne, skoro sam tylko Facebook co i rusz daje nowe narzędzia i dąży do tego, aby cała komunikacja odbywała się właśnie w tym portalu.
W debacie poruszono też m.in. kwestię bezpieczeństwa w sieci, real time marketingu, oraz roli Twittera w mediach społecznościowych.
O Forum Rozwoju Mazowsza
Forum Rozwoju Mazowsza stanowi miejsce debat o najważniejszych wyzwaniach, jakie stoją przed regionem w kontekście zwiększania jego konkurencyjności w kraju i Europie. Formuła wydarzenia to unikalna okazja do dialogu pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu podziału i wdrażania funduszy unijnych. Dziewiąta edycja wydarzenia odbyła się w dniach 17-18 października 2018 r. na Stadionie Legii w Warszawie. W wydarzeniu organizowanym przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych uczestniczyło ponad 2,5 tys. osób na miejscu oraz w ramach transmisji na żywo. Forum współtworzyło ponad 90 prelegentów i przeszło 50 wystawców reprezentujących samorządy, biznes, sektor naukowy i pozarządowy. Były to dwa dni pełne wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji do realizacji projektów badawczo-rozwojowych czy biznesowych, a także do zaprezentowania innowacji w dziedzinach edukacji, medycyny czy transportu. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Komisji Europejskiej.
Więcej informacji o Forum dostępne jest na www.forumrozwojumazowsza.eu.